Design en social media training

Leer alle ins en outs op het gebied van ontwerpen en social media tijdens de training!

Meer informatie

5 basis design regels waarmee jij mooiere content kan ontwerpen.

Dankzij deze 5 basis design regels maak jij voortaan nog mooiere content. Iedereen, waaronder jij, kan deze regels toepassen!

In 2021 kan je niet achter blijven

Anno 2021 is er zoveel mogelijk qua content design. Zo’n 10 jaar geleden maakten wij ons veel minder druk om het design van onze website en content. Dit kwam mede door het gemis van bepaalde kennis en de mogelijkheden. Yava geeft jou 5 basis design regels. Hiermee kan jij voortaan jouw content nog mooier maken. Let’s go!

1. Correct uitlijnen

Correct uitlijnen klinkt zo voor de hand liggend, maar toch wordt dit vaak vergeten of verkeerd gedaan. Om je content zo overzichtelijk mogelijk te houden is het belangrijk om te zorgen dat al je elementen (teksten, afbeeldingen, iconen, vormen etc.) op elkaar uitgelijnd zijn. Dit zorgt ervoor dat alle informatie in onzichtbare lijnen met elkaar verbonden is.

Het is niet alleen belangrijk om teksten op elkaar uit te lijnen, maar juist ook de kleinere elementen. Denk hierbij aan iconen, logo’s, afbeeldingen, lijnen, vormen en andere elementen. Het valt meteen op als één element niet uitgelijnd is op de rest. In de meeste ontwerpprogramma’s kan je door middel van hulplijnen of linialen checken of alles op elkaar uitgelijnd is. Maak hier vooral gebruik van aangezien het soms op het blote oog lastig in te schatten is.

Yava design workshop 1

2. Consistent margin gebruik

Naast je elementen uitlijnen moet je ook letten op de margins tussen je elementen. Begrijpelijk dat je nu het volgende denkt: “Margins, wat zijn dat?”. Margins zijn de (wit)ruimtes tussen elementen, zoals: de (wit)ruimte tussen een titel en de bijbehorende afbeelding.

Om te beginnen beslis je hoe groot de afstand wordt tussen bepaalde elementen. Zo bepaal je onder andere wat de afstand wordt tussen titels en de bijbehorende afbeeldingen. Vervolgens zorg je dat precies die afstand tussen alle titels met bijbehorende afbeeldingen staat. Vergeet niet dat je nu de afstanden tussen alle elementen in je design moet bedenken en checken. Vergeet bijvoorbeeld niet de afstand tussen al je iconen te checken. Staan al je iconen even ver uit elkaar? Is de witruimte aan de linker zijde even groot als de rechter zijde? Dit zijn allemaal margins waar je op moet letten.

Yava design workshop 2

3. Genoeg ademruimte (witruimte)

Het is één van de meest gemaakte design fouten: content te veel op elkaar proppen en weinig ademruimte geven. Er wordt vaak gedacht dat het beter is om zoveel mogelijk informatie binnen één pagina, post, dia of kader te houden. Gebruikers zullen niet eens geïnteresseerd zijn in het lezen van een overvolle en rommeliger folder, flyer, website of social post. In tegendeel is het beter om je informatie te verspreiden over twee ruimtes. Zodat je informatie meer ademruimte en tegelijk meer aandacht krijgt. Aangezien de informatie veel beter binnen komt als het opvalt. Het zal nooit opvallen als het moet concurreren met te veel andere informatie.

Daarbij scannen mensen graag een folder, flyer, website en andere content. Scannen gaat het beste als er voor de gebruiker al bepaald is welke informatie het meest en minst belangrijkste is. Vandaar dat niet alle informatie even belangrijk kan zijn en bij elkaar gepropt moet worden. Beslis welke informatie het belangrijkste is. Kijk vervolgens of je bepaalde informatie kan verkorten. Wellicht kan je een stuk tekst wel vervangen met een afbeelding, icoon of visual. Zo kan je ruimte besparen en tegelijk meer witruimte creëeren.

Yava design workshop 3

4. Combineer niet te veel lettertypes

Hoe leuk en experimenteel het ook lijkt: combineer niet te veel lettertypes. Je kan in feiten je hoofdtitel, subtitels, teksten, linkjes en bronnen allemaal een ander lettertype geven. Met als gevolg dat je design erg rommelig en onleesbaar wordt. Onze ogen krijgen dan te veel visuele triggers binnen. Hierdoor kunnen we niet meer door een tekst scannen. Daarbij verliest de tekst deels de hiërarchie. Dat houdt in dat het niet in één blik duidelijk is welke titel of tekst waarbij hoort en wat als eerste gelezen moet worden.

Wat wel goed werkt is variëren met verschillende stijlen binnen een lettertype. Zo kan je titels bijvoorbeeld bold maken en de tekst eronder regular. Zo geef je meteen een duidelijke hiërarchie aan. De titel die bold is valt visueel meer op. Hierdoor is het duidelijk dat deze als eerste gelezen moet worden.

Yava design workshop 4

5. Tekst correct afbreken

Dit is een regel waar de meeste mensen niet meteen over nadenken. Toch is het voor de meeste content erg belangrijk. Vooral bij het ontwerpen van social media advertenties en posts. Meestal wordt er wel over nagedacht om woorden niet midden in het woord af te breken naar een volgende regel. Dat is al een goed begin. Toch gaat deze design regel nog een stapje verder. Na het lezen van deze design regel breek je voortaan nooit meer anders je teksten af.

Waar moet je rekening mee houden tijdens het ontwerpen van je tekst:

  • Eindig een regel tekst niet met één woord van een nieuwe zin.
  • Houd altijd het lidwoord met het zelfstandig naamwoord samen op één regel.
  • Zet een woord op de volgende regel als het woord anders afgebroken moet worden.
5 basis design regels - blog Yava

Bonus tip!

In 1994 is het lettertype Comic Sans ontworpen. Het werd ontworpen voor informele documenten en is gebaseerd op de lettering in tekstballonnen van stripverhalen. Aangezien er tussen 1994 en 2010 veel minder lettertypes bestonden was Comic Sans een veel gebruikte lettertype. Onder tussen maken designers al een aantal jaren grappen over het lettertype. Het is een no-go om nu nog het lettertype te gebruiken. De enige uitzondering is dat je het mag gebruiken zodra je een uitnodiging voor een kinderfeestje gaat ontwerpen.

Dit willen we dus niet meer zien op het internet of in drukwerk!

Doe mee met de design en social media workshop op 19 maart 2022!

Meer informatie

Wil je meer weten of een vrijblijvende offerte aanvragen?

Neem contact op